OSTUKORV
- No products in the cart.
Äriplaan- tüütu bürokraatia või äri õnnestumise alus? Hea idee paneb tiivad kasvama ja sageli on selles faasis soov vaid lennata ja hakata kohe tegusid tegema. Tiivustav idee on üks eduka äri koostisosa, kuid samuti on tugeva äri alustalaks ka töötav äriplaan.
Nendele, kes soovivad oma idee teostuseks saada rahastust on äriplaan vaieldamatu kohustus. Artiklis tuleb juttu milliseid komistuskive kirjutamisel vältida.
Meil kõigil on mõtteist läbi lipsanud mõni äriidee. Mõtted saavad teoks aga vaid siis, kui on tahtmist ja teokust. Kuidas siis ikkagi ära tunda see potentsiaalne “miljoni idee” ja mida sellega peale hakata?
Kui õige idee on ülejäänud geniaalsete mõtete seast välja sõelutud on aeg hakata oma ideele jumet andma ja lähenema asjale organiseeritud moel. Parim viis selleks on äriplaani kirjutamine. Äriplaan on nagu test, mis määrab ära, kas sinu laev on piisavalt vastupidav, et purjetada ärilise edu poole või on laeva keres mitu auku, mis ei lase kaldast palju kaugemale seilata.
Õigesti koostatud äriplaan aitab ära hoida kõige halvema ning annab kindlust, et teha esimesi samme julgemalt oma unistuse poole. Selleks, et äriplaanist oleks kasu, et see kajastaks reaalset olukorda ja aitaks sul oma ideed viimistleda, tuleks vältida 8 väga sageli esinevat komistuskivi.
Äriplaan, mis on subjektiivne, on enamasti läbi kukkunud, rahastaja soovib näha objektiivselt koostatud äriplaani, teda ei rahulda faktid mis toetuvad vähestele andmetele. Rahastajat huvitavad faktid ja selleks et äriideed testida, tasub teha turu-uuring, kas osta teenus sisse või teostada see ise. Igal juhul parem variant, kui tugineda vaid mõne sõbra ja pereliikmete arvamusele. Turu-uuring võib tunduda kõrge kuluna, kuid hiljem äri ebaõnnestumine on veelgi kõrgema kuluga. Ise tehes on abiks mitmeid platvorme – näiteks Google Forms – kuid pea meeles, et ka õige küsimustiku koostamine võib osutuda parajaks väljakutseks. Kui tegemist on füüsilise tootega, tee võimalusel prototüüp.
Seega kogu äriplaan peab olema objektiivne, see on esimene asi mida äriplaani koostamisel silmas pidada.
Kuigi rohkem on neid projekte, mis kipuvad olema napisõnalised ja tagasihoidlikud, siis vastupidist olukorda, kui kirjeldus äriideest valgub laiali ja läheb teemast välja, tuleb samuti vältida. Äriplaani sõnastus peab olema konkreetne ja selge, rahastaja ei soovi lugedes oma aega raisata. Ta võtab pakist järgmise projekti, kui eelmise mõtted ei ole selgelt ja arusaadavalt kirja pandud.
Samuti pole mõtet pikalt kirjutada, kuidas antud äriidee aitab sinu isiklikke unistusi ellu viia, kirjelda parem seda kuidas sa oma toote/teenusega teed kellegi elu paremaks. Kesksel kohal peab olema tarbija ja turg, mitte äriidee omanik ja tema kasud.
Väga sage on see, et ei arvestata kõikide kaasnevate kuludega, ka kaudsetega – nagu tegevuskulud ja püsikulud – kantselekulud, sidekulud, pangakulud, veebimajutus jms. Need kõik võivadki tunduda pealtnäha pisikesed kulud, mõned eurod kuus, aga kui need kõik kokku liita, siis tuleb kuus ja juba aastas arvestatav summa.
Jooksvate kulude puhul tuleb tingimata arvestada inflatsiooniga, eriti praegusel ajal.
Rahastaja soovib näha, et faktid ja numbrid ei ole lihtsalt kuskilt andmebaasidest võetud ja kirja pandud, vaid ta saab ka aru, et sul on oskus nende faktide pealt järeldusi teha.
Väga oluline mitte ainult rahastaja seisukohast, vaid ka sinule endale on omahinna ja tasuvuspunkti arvestus. Kui need olulised arvutused on tegemata või tehtud liiga optimistlikult, siis võid avastada, et töötad mitte toimiva äri heaks.
Omahind = kulud kokku/tootmismaht
Müügihind = omahind + kasum
Tasuvuspunkt on oluline indikaator, et saada aru, kui palju pead teenima, et kuludega nulli saada ehk kõik kulud ära katta. See on väga tihti punkt, mis jäetakse oskamatusest tahaplaanile, aga ei tohiks.
Kasum=(kogus x hind) – (kogus x ühe toote muutuvad kulud) – püsivad kulud
Maailmas on vähe ideid, mis veel on avastamata, kuid leida viise kuidas eristuda konkurentidest on väga palju.. Ja isegi kui mõnes valdkonnas on konkurents madal, siis mõtle läbi mis on kaudsed konkurendid ehk kliendile siis nn asendustooted/teenused. Samuti on seda punkti mõistlik vaadelda globaalselt – tänases infoühiskonnas käib ostlemine täiel rinnal e-poodide kaudu ning ka paljusid teenuseid saab osta sisse mistahes maailma nurgast. Ehk siis alternatiivide valik on aina laienenud, vähe on takistusi.
Turundus ja müük on üks tähtsaim osa äriplaani tegevusest, et oma äri käima tõmmata ja seetõttu on esimestel aastatel tugev turundus- ja kommunikatsiooniplaan äärmiselt tähtis. Kui sihtgrupp paigas, siis vastavalt sellele tuleks hakata valima sobilikke turunduskanaleid. Viga mida paljud kipuvad tegema on valede kanalite valik – näiteks kõik arvavad, et Facebook on ainuõige kanal kiirelt ja kuluefektiivselt klientideni jõudmiseks ja seda veel orgaanilise liiklusega. Kahjuks päris elus see nii ei ole juba aastaid ja siiski vaid vähesed jõuavad kiirelt suure auditooriumini ainult Facebooki kanalit kasutades. Seega turunduskanalid tuleb sihtrühma arvestades väga hoolega valida.
Äriplaani koostamise teenus on teenus nagu iga teine äriteenus, mida ostetakse eesmärgil, kas säästa aega või kompetentsi puudumise pärast. On neid kellel on suurepärased ideed, aga ta ei pea ennast heaks kirjutajaks, tal kaob kiirelt fookus, kui peab ühe tegevuse juures liiga pikalt püsima. On neid, kes hoomavad numbreid väga hästi, kuid Excelis neid ritta sättimine ajab teda hulluks. Mõni lihtsalt ei suuda tunde veeta äriplaani kallal ja seda tervikuks kokku panna ja seetõttu soovib, et keegi tema sisendi põhjal ära teeb. Lisaks peab äriplaan ka vormistuselt vastama üldistele stiili reeglitele.
Ka äriplaani teenuse sisseostmisel peab äriidee looja ise kaasa mõtlema ja varustama kirjutajat pidevalt vajaliku sisendiga.
Äriplaani koostades toetu usaldusväärsetele allikatele. Subjektiivsus äriplaanis ei päde. Pigem tee rohkem arvutusi, kui vähem. Ole konkurentide kaardistamise enda vastu aus. Müügi- ja ka kasuminumbrid olgu realistlikud. Ära kirjuta ilukirjanduslikku teost vaid toetu faktidele, fookuses hoia kliendi kasu ja turu vajadus.
2Kui avad Instagrami äpi, siis esimese asjana lähed vaatama… Suur osa inimesi vastab “story-sid”! Instagram story on kõige lihtsam, kiirem ja loomingulisem viis, kuidas oma jälgijaid kaasata! Story ehk lugu Nagu nimigi reedab on story eesmärk jutustada lugu, täpsemalt lühilugu. Kes siis ikka viitsib kuulata igavat pikka jutustust, mis hüppab ühe mõtte juurest teiseni, korrates […]
95 nippi, kuidas Instagram Reelsidega suurema publikuni jõuda Instagram Reels- oled neist kuulnud ja näinud, oled ehk isegi mõne ise loonud, aga ei ole millegi pärast postitanud või pole need piisavalt menukaks osutunud. Kas olukord on tuttav? Kui jah, siis loe siit blogist, meie soovitusi. Staatiline pilt on hea, aga liikuv veel parem! Alates Reelsi […]
16Püüdsime kinni meie sisulooja ja copywriteri Emeli ning palusime tal veidi lähemalt rääkida sellest, kuidas luua sotsiaalmeedias sisu läbimõeldult ning strateegiliselt. Siin on kasulikud nõuanded ja nipid, mida ta meiega jagas. Emeli, tegeled igapäevaselt sisuturundusega ja tekstide kirjutamisega, räägi, millest peaks sotsiaalmeedia sisu planeerides alustama? Sisuplaani tegema hakates ei saa üle ega ümber olukorra kaardistamisest, […]
14Pole ilmselt kedagi, kelle postkasti poleks prantsatanud uudiskiri, mille ta koheselt prügikasti teisaldab. Selleks, et sama lugu ei juhtuks sinu uudiskirjaga, oleme varunud mõned uudiskirja näited ja nipid, millest inspiratsiooni ammutada. Mis on uudiskirja puhul oluline? Paku lugejale väärt sisu See peaks olema ilmselge, ent üllatav on uudiskirjade arv, mis on lihtsalt üks suur kogum […]
3Kui sa oled siia jõudnud, siis arvatavasti seisab sul ees turunduskampaania korraldamine. Olenemata sellest, kas see on sinu esimene kord või võtad asja ette juba mitmendat korda, tasub pilgu peale visata allolevatele nippidele selleks, et asjale veelgi teadlikumalt läheneda. Vaatame üle kõik, alates erinevates turunduskampaania vormidest, eesmärkidest ja sihtrühma määramisest, kuni kampaania edukuse hindamiseni. Turunduskampaania […]
2LinkedIni voog pole kronoloogilises järjekorras. LinkedIni algoritm määrab kindlaks, millised postitused kuvatakse voo ülaosas, mis tähendab, et mõnikord näevad kasutajad vanemaid või populaarsemaid postitusi enne, kui nad näevad uuemaid. LinkedIni algoritmi mõjutavad mitmed tegurid ja need muutuvad suhteliselt sageli. LinkedIni algoritmi 2021. aasta kaks peamist tegurit hõlmavad sotsiaalse müügi indeksit ja postituse juures veedetud aega. […]
1Unikaalne müügiargument on väga oluline ettevõtluse alus. Konkurents on osa ärist ja sunnib ettevõtjaid leidma pidevalt uuemaid ja paremaid lahendusi, et olla teistest parem. Klientidel on valik suur ja nende eesmärk on aru saada, milline toode või teenus eristub teistest. Seetõttu on kõigil ettevõtjatel vaja mõista, mis on nende unikaalne müügiargument (USP), ehk miks klient […]
0LinkedIn oma enam kui 738 miljoni kasutajaga on ettevõtjate maailmas nagu Facebook. Parim paik tööalase kontaktivõrgustiku kogumiseks, haldamiseks ning rakendamiseks oma karjäärivankri ette. Järgnevas artiklis annab LinkedIn profileerija Tõnis Mutt nõuandeid, kuidas LinkedIni personaalne profiil korrastada tulemuslikult. Kujunda endast kaubamärk Me oleme tööturul tooted, vennad ja õed. Igaüks meist – direktorist koristajani – kannab küljes […]
2Kui alguses oli TikTok peamiselt koht, kuhu kasutajad laadisid humoorikaid lühivideosid, siis praegu on tegemist ühe maailma populaarseima suhtlusmeediaplatvormiga. TikToki turundusvõimalusi ei tasu alahinnata ja seetõttu peaks iga turundaja, kelle sihtrühmaks on noorem põlvkond, mõtlema TikTokis turunduskampaaniate tegemise peale. See popp ja noortepärane platvorm on koht, kus kaubamärki reklaamides on lubatud ja lausa nõutud piiritu […]
1Mida on ühist ettevõtte asutamisel ja maja ehitamisel? Õige, mõlemad hakkavad pihta projektist. Kuid olgu ehitusjoonis või äriplaan – pädeva projekti koostamine on tükk tööd koos hinnasildiga. Äriplaani koostamine on alati töö tellija materjalist. Allpool vaatame, kuidas kujuneb ja millest koosneb äriplaani hind. Tähtis tegur, mis määrab, milliseks kujuneb äriplaani hind, on asutatava ettevõtte tegevusvaldkond. […]
4Hea äriplaani koostamine pole ei raketiteadus ega tuumafüüsika. Tuleb teada hea äriplaani koostamise põhitõdesid. Väldi seitset sagedamat äriplaani koostamise viga, mis annavad soovitule vastupidise tulemuse ja saadavad ka kõige paremad mõtted rahastajate silmis allavett. Või kui ei saada, siis kiire pankroti tagab nende vigadega äriplaani koostamine kohe kindlasti. Loe edasi, mida äriplaani koostamisel vältida? 1. […]
1Äriplaani kirjutamine võib esmapilgul tunduda keerulise ülesandena või tüütu kohustusena. Tegelikult on tegemist vajaliku dokumendiga, mis eelkõige aitab lahti mõtestada ning paika seada kindla plaani tegutsemiseks ning eesmärkide saavutamiseks. Kuna äriplaani koostamiseks pole kindlat vormi, mida kõik ettevõtjad peaksid ühtmoodi kasutama, siis siit leiad kasulikku nõu, mille järgi tegutseda, ning mis aitab sind äriplaani kirjutamisel. […]
2Meediaplaneerimine on protsess, milles turundajad määravad kindlaks, kus, millal ja kui sageli nad reklaami kasutavad, et maksimeerida oma sihtrühma kaasamist (engagement) ja investeeringute tasuvust. Meediakava võib jagada reklaamikulusid ja ressursse erinevate internetiühendusega või -ühenduseta kanalite vahel nagu ringhääling, trükitud reklaamid, tasulised reklaamid või natiivse ehk kohaliku sisuga reklaamid (native contents). Tänapäeva konkurentsivõimelisel turundusmaastikul peavad turundajad […]
1Integreeritud turundus on lähenemisviis tarbijatele ühtse ja sujuva kogemuse loomiseks. Eesmärgiks on ühendada turunduskommunikatsiooni kõiki aspekte. Näiteks – reklaami, müügi edendamist, avalikke suhteid, otseturundust ja sotsiaalmeediat, sulatada vastavate taktikate, meetodite, kanalite, meedia ja tegevuste segu abil, nii et kõik töötaksid ühtse jõuna. See on protsess, mille eesmärk on tagada, et kõik sõnumside- ja kommunikatsioonistrateegiad oleksid […]
1“Persoona” või „ostupersoona“ kujundamine on sageli etapp, mida suurem osa eriti alustavaid ettevõtjaid ei tee! Kas ja milleks on persoona loomine vajalik? Enne, kui räägime miks persoona kujundamine oluline on, siis selgitame millega on täpsemalt tegu ning kuidas persoona loomine peaks välja nägema? Persoona on isik, kes on toote tüüpilise või sihtrühma kasutaja väljamõeldud, kuid […]
1Veebibänneri all mõistetakse enamasti standardformaadis staatilisi või animeeritud pilte, mida kasutatakse veebis. Bänner on osa ettevõtte brändingust ja peab vastama ettevõtte kuvandile ja rääkima ühte keelt ettevõtte CVI-ga. Bännerreklaami nimetatakse bännerreklaamide visuaalse olemuse tõttu ka displeireklaamiks (erinevalt tekstilisest reklaamist). Võite alustada bännerreklaami kampaaniat Google Adwordsis, kõikides sotsiaalmeedia kanalites, e-posti teel, veebisaitidel jne. Bännerreklaam koosneb kujutisest […]
1Mõiste tööandja bränding kõlab meedias ja personalijuhtide seas aina rohkem. Mis see on ja miks see peaks ühele ettevõttele kasulik olema? Ning kuidas seda oma ettevõttes tööle panna? Mis on tööandja bränding? Märk (bränd) on oluline turul silmapaistmiseks. Tarbijabrändiga on organisatsioonid kokku puutunud juba päris pikka aega, see aitab tootel teistest sarnastest eristuda ning end […]
1LinkedIn B2B sisuturunduse strateegia – kuidas seda teha? Veel mõned aastad tagasi, kui LinkedIn maailma ärikliendi turunduses juba ilma tegi, oli kuulda Eestis pidevalt väiteid, et LinkedIn siin ei tööta. Tänaseks on Eesti äriturundajad lõpuks siiski LinkedIni enda jaoks avastanud ja seda tõestavad aastast aastasse mitmekordistuvad Eesti firmalehtede avamise statistika. LinkedIni maine on teinud temast […]
1Kuidas erineb agiilne projektijuhtimine tavalisest projektijuhtimisest? Projektijuhtimine on praktika, mis hõlmab enda alla hulga spetsiifilisi meetodeid, tehnikaid ja kompetentse, mida kasutatakse tegevuste planeerimisel, hindamisel ja kontrollimisel. Nende tehnikate eesmärk on saavutada soovitud tulemus õigeks ajaks, kokkulepitud eelarvega ja kooskõlas kokku lepitud tingimustega. Projektijuhtimise viisidest rääkides võib eristada kaht peamist suunda – traditsiooniline ning uuem ja […]
3Projektiagentuur on Eestis tegutsev projektijuhtimise, turundus- ja äriteenuseid pakkuv ettevõte. Aitame iga päev kaasa mikro- ja väikeettevõtete arengule ja kasvule.