Kommunikatsioonitrendid, mis aitavad hoida tööpere koos

Sisekommunikatsioon – trendid, mis aitavad hoida tööpere koos

Sisekommunikatsioon tähendab suhtlemist oma töötajatega. Professionaalne sisekommunikatsioon järgib organisatsiooni väärtusi, peab silmas selle missiooni ning aitab saavutada strateegilisi eesmärke. 

Kuid kuna pandeemia muutis inimeste tööharjumusi, ei saa ettevõtte sisekommunikatsioon toimida enam varasemal moel, et palud valjuhäälselt korraks kogu kontori tähelepanu ja räägid asja ära. Niisiis tuleb sisekommunikatsioon mõtestada enda jaoks ümber. Või polegi su ettevõttes teadlikult tegeletud sisekommunikatsiooniga? Nüüd on selleks õige aeg. 

Pilt: Shutterstock

1. Hoidkem tööpere sündmuste arenguga kursis

Teadmatus tekitab hirme. Hirmud toidavad kuulujutte. Kuulujutud loovad ebakindlust. Ebakindlusest areneb usaldamatus. Seepärast on ülimalt oluline, et kogu su tööpere oleks selgelt ja üheselt mõistetavalt kursis, mis toimub ja miks.

Praegu maailmas möllava pandeemia puhul tähendab see eesliinitöötajatele asjakohaste käitumisjuhiste jagamist ning isikukaitsevahendite tagamist ja tagatoatöötajate saatmist kodukontoritesse koos range soovitusega pidada kinni “igamehekarantiini” reeglitest. Kuid ära pelga rääkida ka ettevõtte käekäigust ning tulevikust. Jagatud raskused liidavad inimesi. Juriidiliselt on firma küll omaniku jagu, kuid sisuliselt sellega seotute ühine asi.

Kuid mida suurem ettevõtte, seda tõenäolisemalt ei jõua info kõigini. Ja kui jõuab, siis kellelegi on see kindlasti hane selga vesi. Et nii poleks, mõtle läbi, kuidas sa oma inimestega suhtled – kas saadad laiali massikirja, käid nendega rääkimas, eeldad, et nad jälgivad ettevõtte siseveebi või lükkad oma inimestega suhtlemise hoopis osakonnajuhatajatele? Pea meeles, et hea juht ei kao raskel ajal töötajate jaoks ära ning on oma meelekindlusega neile eeskujuks.

2. Pidagem lugu üksteise ajast

Kuna kodukontor võimaldab suhtuda tööaega loominguliselt, tulevad kõige paremad mõtted alati kõige valemal ajal. Näiteks pool kümme õhtul. Kui väga tahaks alluvale või kolleegile kohemaid helistada, Facebookis sõnumit saata või mis iganes moel otsida temaga ühendust tähtsa tööasja ajamiseks! Ära tee seda. Pane oma hea mõte kirja ja tegele sellega edasi hommikul.

Esiteks on viisakas austada teise inimese õigust tema oma ajale, mis jääb ka pandeemia tingimustes väljapoole traditsioonilist tööaega. Teiseks viid sa säärase teiste jaoks ettearvamatu tõmblemisega oma inimesed kolme kuuga ärevushäireteni ja kuue kuuga läbipõlemiseni.

Kolmandaks kujuta ette, et oled pühapäeval perega rabamatkal ja saad laudteel keset laukaid töökõne.

Leppige kodukontoritesse kolides ettevõttes või osakonnas omavahel kokku, mis kellani te olete tööasjus üksteise jaoks olemas ning pidage sellest ka kinni.

3. Suhelgem, nagu suhtlevad noored

Just nii –  kasutage tööpäeval info liigutamiseks sõnumivahetusrakendusi. Kõige lihtsam on teha Facebooki tööasjadeks omaette grupivestlus. Aga võite kasutada ka näiteks Slacki ärisuhtlustarkvara. Peamine, et teete omavahel selgeks suhtlemise etiketi ning tööjuttude aja lõpu. Tehke ettevõtte info ning üldjuttude ning jaoks eraldi Facebooki grupp ja tööasjad hoidke grupivestlustes. Toimib. Kontrollitud.

Julgemad katsetajad võiksid suhtlemiseks proovida ka videoformaati, nagu noored kasutavad Snapchati või TikToki. See võib tunduda võõrastav, kuid tööpere iga järgmise põlvkonna jaoks on säärased suhtlusviisid üha loomulikumad. Niisiis ära pelga küsida uuelt noorelt turundusassistendilt nõu, kuidas toota sisu nagu päris mõjuisik. Ühe joodeldava ülemuse pani ansambel Apelsin isegi laulu sisse.

Kuid kui sa juhid suurt ettevõtet, tagab toimiva sisekommunikatsiooni ikkagi vana hea siseveeb. Professionaalne siseveeb tähendab loogiliselt üles ehitatud kodulehte, kokkulepitud haldajat ning järjepidevust haldamisel. Kinnista tööperes tegudega arusaam, et just siseveeb on see usaldusväärne koht, kust saab tähtsat ja tõest infot.

Kuid ära pea paljuks dubleerida sealt infot ettevõtte sotsiaalmeediagruppi ja vajadusel ka grupivestlustesse. Info peab liikuma seal, kus inimesed ja mitte vastupidi. Pealegi pole inimestel aega infot kusagilt otsimas käia, sest neil on kiire. Ja miks neil on kiire? Sest nad peavad sinu poolt saadud tööülesandeid täitma.
Loe sõnumirakenduste suhtlusetiketi kohta juurde SIIT.

Foto: shutterstock

4. Hoidkem keha ja vaimu vormis

Kui rasked ajad kestavad kaua ja mitmel rindel, hakkavad inimesed ühel hetkel neist paratamatult väsima ja lõpuks emotsionaalselt rebenema. Ja siis ei aita enam reibas sisekommunikatsioon, vaid väsiva inimesega päriselt suhtlemine. See on ettevõtte väärtuste lakmustest. 

Esiteks tasub igal juhil, mitte ainult personalijuhil, omandada elementaarsed teadmised vaimse tervise teemadel. Selleks sobib väga hästi peaasi.ee koduleht. Kui teadmised omandatud, tuleb neid ka rakendada. Sisekommunikatsioonijuhi, personalijuhi või otsese ülemuse kohustus pole olla töötajatele psühholoog, kuid tema toetav sõna või vastutulelikkus kombineeritud vaimse tervise alase elementaarse pädevusega võib ära hoida inimese jaoks kõige halvema.

Ja unustage ära iga-aastane arenguvestlus või suhtumine, et kui ma ei kurda, siis ma ju vaikivalt kiidan. Sotsiaalmeedia ajastul tahab igaüks saada oma “laigi” kohe kätte. Need üks-kaks head sõna ei võta ütlejal tükki küljest, kuid võivad töötajale palju anda. Harjuta oma inimeste pidevat kiitmist juba täna, sest lumehelbekesi sajab aina juurde. 

Kindlasti katsu tekitada oma tööperes ka kogukonnatunnet. Kui varem sai seda teha näiteks kontorisse pitsat tellides, siis nüüd pead selleks kasutama sotsiaalmeedia võimalusi, näiteks ettevõtte Facebooki gruppi. Miks mitte tekitada sinna näiteks rubriik, kus igaüks saab jagada motiveerivaid trennivideosid põnevaid raamatusoovitusi või tervislikke retsepte.

Kuna treeningvõimalused spordisaalides sõltuvad praegu paljuski kehtivatest piirangutest ning kodukontor väga liigutamist ei soosi, julgusta oma töötajaid – eriti ilusamate ilmade korral – võtma pikemat lõunapausi, hingama värsket õhku ja koguma mõtteid või tegema võimalusel kõnnikoosoleku. See on eriti oluline, kui inimesed teevad kodus vaimset tööd. 

Kõige karmimatele töönarkomaanidele võid kinkida kassipoja. Siis on tagatud, et nad ei pääse 24/7 oma arvuti klaviatuurile ligi, kuna selle on uinakuks hõivanud nende kass.

Pilt: erakogu

5. Ärgem unustagem ühiseid helgeid hetki

Kuigi enam pole võimalik harjunud kombel tähistada ettevõttesiseselt töötajate sünnipäevi või jõule ning suvepäevadki on haamri alla, ei tohiks üheskoos millegi üle rõõmustamisest loobuda. Siseürituste korraldamine on oluline osa sisekommunikatsioonist, see liidab meeskonda inimeste tasandil.

Praegu on täpselt õige aeg leida uusi lahendusi ja juurutada uusi tavasid. Näiteks saatke kolleegile sünnipäeva puhul kingitus pakiautomaati. Ja kui ettevõtmine mahub piirangute piiridesse, nagu rabamatk, siis võtke selle korraldamine mõnel hea ettekäändega kindlasti ette. 

Viru Raba 2020
PILT: erakogu

Sest kui pandeemia alguses oli väga populaarne tähistada üritusi ka Teamsis või Zoomis, siis tänaseks on ekraani ees istumine muutunud tüütuks. Kuid kui muidu ei saa, siis pane Teamsis või Zoomis endale pähe näiteks narrimüts – ka see viib rutiinist välja.

6. Leidkem võimalusi end harida

Et su töötajaid tegelesid ka kontoris töö ajal sinu silma all omast huvist internetis kolamisega, oli avalik saladus. Pole põhjuseid, miks nad ei peaks kodukontoris kassipilte edasi lappama. Kuid uus töörütm võiks pakkuda ka uusi teadmisi ja mitte ainult erialaseid, või kuidas?

Julgusta neid kassipiltide vaatamise asemel kasutama jõudehetki endi harimiseks. Jaga neile huvitava ning hariva sisuga YouTube’i lühiloenguid teemadel, mis võivad tulla neile töös kasuks, kuid avardavad igal juhul maailmapilti. 

Ja tutvusta neile erinevaid koolitusvõimalusi. Näiteks avaliku esinemise või mõne tarkvaraprogrammi koolitust või keeleõpet. Üheks heaks kohaks on ka Linkedini e-koolituste rubriik, kust leiab igaüks endale miskit uut ja harivat. Kes on aga huvitatud oma LinkedIn profiili korda tegema, siis suuna nad  2h koolitusele: “7½ SAMMU TOIMIVA LINKEDINI PROFIILINI”. Rohkem infot SIIT.

Kriisid suunavad meid mõtlema väljaspool raame ning miks mitte võtta kätte ja õppida midagi uut?

7. Küsigem alati tagasisidet

Sisekommunikatsioon peab olema paindlik ja lähtuma kollektiivi eripäradest, mitte juhi sotsiaalsetest oskustest. Seepärast küsi alati tagasisidet oma tegevusele, kui sa alles alustad sisekommunikatsiooni arendamisega või oled selles vallas juba edasijõudnute seas.

Uuri, kui kiiresti jõuavad kohale sinu sõnumid, kas need on üheselt mõistetavad, kas tekib infosulge või mida sinu kolleegid veel sisekommunikatsioonilt ootaksid. Ja kui saad alluvatelt teada midagi, mis sulle ei meeldi, siis neela see alla, seedi läbi ja tee edaspidi teisiti. Ära aja oma jonni lihtsalt seetõttu, et sinu visiitkaardil on kirjas CEO ja nende omadel mitte.

Lisaks sõnalisele tagasisidele kogu anonüümsete netipõhiste rahuloluuringutega andmeid, mida saab mõõta numbrites, protsentides ja statistikas, sest just selle abil on sul võimalik mõõta oma töö tulemusi perioodide lõikes. Kui kõik töötajad sulle naeratavad, kuid juhtimisega rahulolu hinne on viis palli kümnest, siis kuningas pole oma silm, vaid andmed.

Kokkuvõttes tähendavad need seitse trendi ühte ja sama – juht peab aastal 2021 arendama teadlikult oma sotsiaalseid oskusi, et olla tööpere jaoks olemas ning nende seas hinnatud. Kubjast pole eestlased kunagi austanud.

Isegi kui mõni punkt tundub sinu jaoks ilmselge, on kõigi seitsme punkti korraga rakendamine – sest üks ei ole vähem olulisem kui teine – paras väljakutse. Kuid pea meeles, et sinu töötajad on sinu varandus, mitte kulumaterjal. Toeta ja hoia neid.

1

Seotud teemad